Yksi Bolivian
ehdottomasti suosituimpia vierailukohteita on Bolivian luoteisosassa,
Altiplanoksi kutsutulla ylänköalueella sijaitseva suola-aavikko
Salar de Uyuni. Kuivana aavikko on
hohtavan valkoinen, vesipeitteisenä se heijastaa täydellisesti
taivasta. Salarin ala on 12 106 neliökilometriä ja se on siten
maailman suurin suola-aavikko.
Kauan sitten suurta
osaa Etelä-Boliviaa peitti laaja Minchin-järvi, jonka kuivuttua
alue oli kuivana noin 14 000 vuotta ennen lyhytikäisempää
Tauca-järveä, joka sekin ehti kuitenkin lainehtia paikalla
sellaiset tuhat vuotta. Tauca jätti kuivuessaan jälkeensä pienet
järvet Poopon ja Uru Urun ja laajan Salar de Uyunin suola-aavikon.
Suolaa on noin 120 metrin kova kerros, joka kannattaa helposti
painavankin auton. Suolakuoren alla kuitenkin edelleen myös vettä.
Suolaa kerätään noin 20 000
tonnia vuodessa, suurin osa ihmisravinnoksi.Aavikon alla uinuu
myös maailman suurin litium-varanto.
Salar de Uyunin
suosiosta huolimatta Bolivian lounaiskulma on edelleen villiä
seutua: päällystämättömiä teitä, hylättyjä kaivoksia,
kvinoapeltoja eikä juurikaan julkista liikennettä tai
puhelinkenttää. Altiplanolle pääsee La Pazista bussilla, joskin
tiet voivat olla varsin möykkyisiä. Potosista ja Sucresta on uudet
päällystetyt tiet Tupizaan ja Oruroon. Uyunin kaupunkiin pääsee
niin lentäen (La Pazista suorana), bussilla (esim. Uyuni-Potosi väli
kestää 6h ja maksaa kolmekymppiä, Uyuni-La Paz kestää 10-12h ja
maksaa B$71-230), tai junalla (liput kannattaa varata useita päiviä
etukäteen, sillä paikat usein loppuun myytyjä – vaikka junat
ovatkin usein hitaita ja myöhästeleviä).
Itse Uyunin kaupunki on
edelleen toiminnassa oleva sotilastukikohta, jonka perusti
presidentti Aniceto Acre vuonna 1889. Se sijaitseee Chileen ja
Argentiinaan kulkevien junaratojen varressa, joten kaupunki oli
aikanaan varsin vilkaskin liikennekeskus. Nykyään se on varsin
nuhjuinen, mutta kyllä kaupungista löytyy edelleen jotain nähtävää.
Junien hautausmaalla (Cementerio de trenes) on vanhoja vetureita,
joista vanhimmat ovat 1700-luvulta, joilloin Uyunissa oli
junanvaunutehdas. Nykyäään veturit lojuvat hylättynä, mutta
kuulemma niiden päällä on kiva kiipeillä, ja junien hautausmaa on
usein yksi pysäkki suola-aavikolta tultaessa tai sinne lähdettäessä.
Uyunissa on myös museo, Museo Arquelogia y Antropologico de los
Andes Merdionales, joka esittelee muumioita, kankaita ja keramiikkaa
sekä erikoisia pitkulaisia kalloja. Opaskirjat vihjaavat myös että
sunnuntaisin ja torstaisin pidettävä toripäivä on näkemisen
arvoinen.
Salar de Uyuniin ja
lähialueeseen tutustumista halajavan kannattaa käydä järjestetyllä
retkellä.. Paras aika vierailulle on kuivalla kaudella
huhti-marraskuussa, sadekaudella suurin osa matkoja järjestävistä
firmoista on kiinni.Kolmipäiväinen jeeppisafari maksaa noin
B$700-1000. Hinta sisältää kuskin (joka samalla opas, mekaanikko
ja kokki, mutta tuskin englanninkielentaitoinen), majoituksen, matkat
ja kolme ruokailua per päivä. Majoituksen ja ruoan taso vaihtelee
suuresti. Lisäksi joihinkin kohteisiin kuten Isla Inchuasiin ja
Reserva Nacional de Fauna Andiana Eduardo Alvaroaan on erillinen
pääsymaksu.
Klassisella
kolmenpäivän kierroksella ensimmäinen yöpyminen on
suolahotellissa (hotelli rakennettu todella suolatiilistä, sängyt
yms. huonekalut samoin) ihan salarin reunalla, toinen yö on
vaatimattomampi ”basic lodge” jossa koko ryhmä majoittuu yhteen
huoneeseen, on yleensä kylmää ja suihkusta saa lämmintä vettä
vain lisämaksua (B$10) vastaan. Itse suola-aavikolle rakentaminen on
ympäristön suojelemiseksi kiellettyä,
ja tätä sääntöä rikkovaa Hotel de Sal Playa Blancaa kehotetaan
boikotoimaan. Salar de Uyunilla on maailman suurimpia vuorokautisia
lämpötilan vaihtuluita: kun päivällä on 25 astetta lämmintä,
voi yöllä olla saman verran pakkasta. Hotelleista saa vilttejä,
mutta on silti suositeltavaa että matkailijalla on mukanaan kunnon
makuupussi ja lämmintä vaatetta.
Lisäksi kiertoajelulle
on suositeltavaa ottaa mukaan ainakin pari litraa vettä, jotain
naposteltavaa, otsalamppu, aurinkorasvaa, aurinkohattu ja pelikortit.
Ei ole niinkään väliä minkä firman (tarjolla olevista yli
kahdeksastakymmenestä!) valitsee, sillä kuskit ovat yhteisiä
kaikkien kesken. Kannattaa kuitenkin pyytää saada nähdä auto
(Toyota Landcruiserit parhaita) ja kuski ennen sopimuksen lukkoon
lyömistä – näillä reissulla sattunut jopa kuolemaan johtaneita
kolareita juoppojen kuskien takia. Varmista siis, ettei kuski juo tai
jos juo, niin vaadi päästä toisen auton kyytiin. Jos on
räätälöity matkasuunnitelma, se kannattaa pyytää kirjallisena.
Pyydä myös nähdä kuva hotellista, jossa yövytään. Lisäksi
kannattaa pitää huolta siitä, ettei yhteen jeeppiin ahdeta yli
kuutta henkeä. Se on paitsi epämukavaa, myös vaarallista.
Suosituin
kolmen päivän kiertoajelu vie Salar de Uyunin suola-aavikon lisäksi
Reserva Eduardo Avaroan suojelualueelle, jonka kuuluisimpia
nähtävyyksiä ovat järvet Laguna Verde ja Laguna Colorada
flamingoineen sekä geisiri Sol de Manaña.
Nimensä mukaisesti Laguna Colorada ja Laguna Verde ovat vedeltään
erikoisen värisiä: Colorada on verenpunainen, Verde voimakkaan
vihreä. Coloradan väri tulee levistä ja planktonista, Verden
arsenikista ja muista mineraaleista. Laguna Coloradalla voi myös
tavata kaikki kolme etelä-amerikkalaista flamingolajia. Muihin
kiertoajeluiden nähtävyyksiin kuuluvat mm.
suolan prosessointi Colchani-kylässä sekä ”kivipuu” Àrbol
de Piedra eli valtava kivenjärkäle ohuen varren päässä. Aavikon
keskellä oleva kukkula Isla Incahuasi, toiselta nimeltäänIsla del
Pescado, on Trichoreous-kaktusten
peitossa ja osa jokaista Uyunin kiertoajelua (aina keskipäivällä,
monilla ryhmillä täällä myös lounastauko). Kukkulan huipulta on
hienot näkymät yli suola-aavikon ja sen juurella on pieni
ayamara-aiheinen museo.
Jos on aikaa ja rahaa voi tehdä pidemmän nelipäiväisen
räätälöidyn reissun, johon voi sisällyttää esim. tulivuorella
kiipeilyä tai vierailun Coquesan kylässä, jossa voi tutkailla
vanhoja raunoita ja hautauspaikkoja. Suosittuja kiipeilykohteita ovat
Volcán Licancabur (5960m), Nevado Candelaria (5995m) Salar
Coipasasta etelään, Tunupa (5400m), Uturuncu (6020m) ja Chilen
rajalla sijaitseva edelleen aktiivinen Volcán Ollagüe (5865m).
Yleensä haasteena on korkea ilmanala ennemmin kuin reitin tekninen
haastavuus. Volcán Ollagüelle ja Uturunculle voi nousta osan matkaa
myös jeepillä. Volcán Licancaburille saa oppaita Laguna Verdeltä
hintaan B$3000. Tämä tulivuori on paikallisille pyhä ja sen
huipulla on inkojen seremoniapaikan rauniot ja pieni laguuni.
-Sonja
Lähteet:
Lonely Planet Bolivia (8th edition)
The Rough Guide to Boliva (3rd edition)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti